Odpowiedni dobór opon do konkretnego modelu samochodu to bardzo istotny aspekt, w związku z tym możemy sobie pozwolić na odstępstwa od dokładnych wytycznych producenta auta. Konsekwencje złego dopasowania ogumienia przejawiają się zazwyczaj poprzez nieprawidłowe działanie auta oraz wpływają na bezpieczeństwo jazdy.
Kiedyś powszechną praktyką było stosowanie węższych opon na zimę. Dziś zaleca się stosowanie tego samego rozmiaru, jak w przypadku opon letnich.
Węższe opony w warunkach zaśnieżonej drogi miały powodować większe naciski na styku opony z jezdnią, co przekładało się na lepsze „wgryzanie” się koła w śnieg. Ta szkoła miała swoje uzasadnienie w epoce opon śnieżno-błotnych, a więc takich, które swe zimowe własności zawdzięczały głównie agresywnej mieszance bieżnika.
Jednak z kilku niezależnych od siebie powodów dzisiaj jest zupełnie inaczej – opony zimowe powinny mieć taki sam rozmiar jak letnie.
Liczy się mieszanka
Tajemnica skuteczności współczesnych zimówek w dużej mierze tkwi w kompozycji mieszanki gumowej. Oczywiście wysokość bieżnika opony zimowej nie może być zbyt mała, aby zapewnić odpowiednią przyczepność, ale to właśnie specjalna guma z dużą zawartością krzemionki, polimerami funkcjonalnymi i innymi zaawansowanymi technologiami odpowiada w głównej mierze za poziom współczynnika przyczepności, szczególnie jeżeli samochód ma systemy ABS, ASR oraz ESP.
Za budowanie przyczepności bieżnika odpowiadają także rowki i lamele (zygzakowate nacięcia bieżnika), które zawierają krawędzie oporowe i budują przyczepność typu śnieg-śnieg. Im opona jest szersza, tym więcej tego typu krawędzi mieści się na powierzchni styku z jezdnią. To kolejny argument za niezmniejszaniem szerokości opon na zimę.
Pogoda sprzyja szerokim
Zdarzają się zimy, w których dni zalegania śniegu na drodze jest zaledwie kilka. Na suchej nawierzchni kierowcy mają zwyczaj korzystać z osiągów prawie w takim stopniu, jak latem – czyli niezbędne staje się utrzymanie wysokiego poziomu przyczepności na asfalcie. To również przemawia za pozostawianiem na zimę tego samego rozmiaru, co w przypadku opon letnich.
Co na to producenci opon
Czołowe wytwórnie oferują do aut klasy średniej oraz usportowionych opony zimowe o parametrach pozwalających zimą na równie szybką jazdę na asfalcie jak w warunkach letnich. Doskonałym tego przykładem jest Michelin, który od lat odgrywa wiodącą rolę w sportach samochodowych i przenosi zaawansowane technologie do opon codziennego użytku.
Obecnie planując zakup nowych opon zimowych w konkurencyjnych cenach najlepiej jest skorzystać ze sprzedaży internetowej. Opony ziomowe w różnych rozmiarach znajdziesz pod poniższymi linkami: